Poëzie workshop

Zaterdag deed ik mee aan een poëzie- workshop. De schrijvers die dit jaar in de Wolkerstuin zitten doen allemaal “iets” voor de Amstelglorianen en andere belangstellenden. Dichteres Frouke Arns was de eerste en zij gaf deze workshop in de boekwinkel in het nieuw gebouwde Amstelkwartier (vlak bij de tuin) Mybookstore

Ik twijfelde er van tevoren wel erg over of ik mee moest gaan doen. Vind poëzie toch altijd wel een beetje ‘moeilijk’ en was ook bang dat ze dan gingen zeggen: ” nou, schrijf maar wat” en dat je dan je diepste zielenroerselen ter plekke op moet schrijven. En daarna dan ook nog eens gaan voorlezen voor heel veel mensen. Maar ik dacht ook: kom op, Jits. Doe niet zo moeilijk. Probeer het gewoon. En ik vond het dus echt heel leuk.

Door het lekkere weer waren we maar met een klein groepje, maar dat was eigenlijk juist heel fijn.

We begonnen met een oefening om te associeren. Want in een gedicht zoek je ook eigenlijk altijd naar je eigen associaties. We begonnen met een woord en moesten dan omstebeurt het eerst woord zeggen waar je daarbij aan dacht en dan zo steeds het kringetje rond.

Voor de tweede opdracht kregen we allemaal een krant en een viltstift. Je moest dan zomaar een stukje tekst uitzoeken en daar woorden in weg gaan strepen. Uiteindelijk maak je dan een gedicht van een stukje tekst van iemand anders.

Dit was mijn gedicht:

Verlossing

Een brakke bierlucht

Erotisch museum

Roze olifanten

Mensen, op zoek naar verlossing

Een jongen, gevolgd door zijn vrienden.

Bier gutst uit hun pullen

Rood aangelopen hoofden

Aan de zijkant van de brug zakt het konijnenpak tegen het hekwerk.

Koffie. Uit een plastic bekertje

Trouwen, met het meiske van mijn dromen

In slow motion trekt hij zich omhoog aan de brugleuning

Door de open deuren klinkt Bob Marley’s

Redemption song

Ik had wel een goed stukje uit de krant gekozen, wat ook al een beetje poëtisch geschreven was 😊

Bij de derde oefening moesten we een dagelijks ritueel na het opstaan beschrijven , als een soort van opsomming maar je mocht geen lidwoorden gebruiken en niet het woordje ‘ik’. Daar kwam het volgende uit:

Vroege ochtend. Klein stukje fietsen. Alarmcode intikken. Stoelen van tafel. Raam open tegen benauwdheid. Kinderstemmen op de gang, handjes en geklets. Jassen aan kapstok. Ouders die wat willen zeggen. Complimenten en korte opmerkingen. Kleine stoeltjes. Welke dag is het vandaag? Vingers in de lucht. Verhalen over zwemles en de nieuwe kat. Zingen. Huilend kind die afscheid nemen moeilijk vind. Op schoot. Praten, praten, praten. En dan aan het werk.

Niet echt een gedicht maar als je het goed voordraagt klinkt het toch best (een beetje) poëtisch.

De laatste opdracht vond ik ook erg leuk. Frouke had een gedicht gekopieerd en alle woorden losgeknipt. De opdracht was dan om zelf een nieuw gedicht te maken met die woorden.

September

Bladeren in de herfst

Langzaam gewichtloos struikgewas

Je zweeg en hield me hier

Reeën stonden daar beneden

Een ogenblik in laaghangende tijd

Geel licht, en daar vluchten zij

dit was het origineel:

Miriam van Hee. Uit: de Bramenpluk

Miriam van Hee. Uit: de Bramenpluk. De Bezige Bij, Amsterdam 2002

Ik weet het, ik ben niet meteen een topdichter, maar ik vond het gewoon heel leuk om zo met taal bezig te zijn en dat je dan aan het eind iets hebt wat op een gedicht lijkt. Ik ga uitzoeken of ik meer van dit soort dingen kan doen. Een cursus creatief schrijven bijvoorbeeld?

Foto”s bij deze blog zijn van Titia Janssen

2 reacties

  1. Wat leuk! Lijkt me heel leuk om te doen. En Jits, je ziet er goed uit!! Lijkt of je veel slanker bent!

    Renee

    Sent from my iPad

    >

    Like

  2. Leuk, tjitske! Ik vond het ook heerlijk om te dichten bij Frouke. Bij Reuring in het groen geef ik n workshop Creatief schrijven op amstelglorie. En vanaf september start mijn cursus Creatief schrijven weer bij CREA.

    Like

Plaats een reactie