boeken/geluk

Makkelijk leven

Een “makkelijk leven”. Wie wil dit nou niet. Dat moet schrijver van zelfhulpboeken ‘Tom Sanders’ ook gedacht hebben. En met veel geld wordt je leven allicht makkelijker. Van zijn boek “Makkelijk leven” werden wereldwijd meer dan veertig miljoen exemplaren verkocht. Tom is een rijk en gelukkig mens, hij heeft een leuke vrouw, twee volwassen zonen en genoeg geld om te doen waar hij zin in heeft.  Zijn leven lijkt op rolletjes te lopen maar dan gebeurt er iets waardoor blijkt dat er toch kleine barstjes zitten in zijn ‘zelfhulp-boeken-theorie”

BW17_Makkelijkleven_HR

Dit is kort samengevat waar het Boekenweekgeschenk van dit jaar, geschreven door Herman Koch, over gaat.

Zoals ik al eerder heb geschreven verzamel ik Boekenweekgeschenken (zie  blog van precies een jaar geleden. Wel opmerkelijk dat ik toen ook ziek was, terwijl ik zelf het idee heb, bijna nooit ziek te zijn)

Boekenweekgeschenken zijn een heel overzichtelijke verzameling want ik hoef er niet veel voor te doen. Gewoon elk jaar tijdens de Boekenweek een boek kopen en “voilà’ voor de rest van het jaar ben ik weer klaar. En toch leuk om te hebben en door te geven aan mijn eigen kinderen: al die kleine boekjes van ‘grote’ Nederlandse schrijvers

Ik ga over dit boek verder niet heel veel verklappen want het is leuker om het gewoon zelf even te lezen (je hebt het zo uit), maar ik wil het met u hebben over het “bestseller zelfhulpboek dat de fictieve schrijver uit het Boekenweekgeschenk (volgt u het nog) heeft geschreven. Hij zegt er zelf over:

“Ik zal u een geheim verklappen. De werkelijke boodschap van mijn filosofie, als je het filosofie mag noemen, past op één A4’tje. Wat zeg ik? Een half A4’tje. De inhoud staat in feite in de inhoudsopgave. Het gaat erom dit alles uit te smeren over een boek van krap driehonderd pagina’s. En ik bedoel dit uitsmeren niet eens in negatieve zin. Die driehonderd pagina’s dienen een doel: mensen zijn eerder bereid om € 19,99 neer te tellen voor een boek dan voor een A4’tje. Dat heet ‘waar voor je geld’.”

Hiermee geeft de schrijver al aan eigenlijk een “charlatan” te zijn. Erg sympathiek is hij ook niet en zijn theorie is behoorlijk bedenkelijk. Toch wil ik hem graag met jullie delen omdat ik er zelf erg om moest lachen en de rest van het zelfhulpboek ook wel zou willen lezen, gewoon uit nieuwsgierigheid hoe hij deze stellingen verder uitgewerkt heeft.

  1. Probeer problemen niet altijd op te lossen door eraan te denken; vaak worden ze eerder opgelost door er niet aan te denken.
  2. Vergeef de ander; vergeef jezelf; feliciteer jezelf
  3. Laat de tijd zijn werk doen: iets is de volgende ochtend al minder erg; na een week weet je al niet meer wat er zo erg was.
  4. Vermijd waar mogelijk een ingreep; vaak wordt iets pas een probleem door het letterlijk te benoemen.
  5. Maak geen lijstjes; niets is belangrijk genoeg om op een lijstje te staan.
  6. Probeer niemand te veranderen, ook jezelf niet.
  7. Vraag je af of je ‘slechte’ eigenschappen wel zo slecht zijn; vraag je af wat er van je totale persoonlijkheid af gaat als je die eigenschappen probeert te onderdrukken.
  8. Wacht niet tot het leven begint; denk alles wat in de toekomst ligt zoveel mogelijk weg.
  9. Wees een tevreden mens; de ontevredenen verliezen vooral veel tijd.
  10. Stel altijd uit tot morgen wat je vandaag nog zou kunnen doen; Laat je geen schuldgevoel aanpraten door een stapel vuile borden op het aanrecht.
  11. Het leven begint nu.

Ik zou heel graag willen weten wat jullie van deze “boute uitspraken” vinden en of je ze sowieso serieus neemt of totaal niet. En denk je dat het gaat zorgen voor een “makkelijker” leven?

One thought on “Makkelijk leven

  1. Voor een deel wel, hangt er wel vanaf wat het is natuurlijk, ik bedoel, als je ergens betalingen rond hebt zwerven en deze negeert worden ze erger, whahahaha

    Maar veel dingen zijn inderdaad zo, is het wel zo erg belangrijk, en van het aanrecht en de borden, ja dat doe ik eigenlijk al jaren, sinds ik op mijzelf woon eigenlijk 😛

    X

    Like

Geef een reactie

