generalisatie/Musea/uitje

Amsterdam- Rotterdam

Gister was ik een dagje in Rotterdam. We hadden een familie- dag met de familie Sijsma. Het was heel leuk om iedereen weer eens te zien en ondanks dat ik iedereen zeker een jaar of twee niet gezien had, voelde het meteen weer als vertrouwd.

Na koffie en taart liepen we naar de “Snert-tram” voor een rit door de stad. In de tram vertelde een ‘echte Rotterdammer’ over de stad en we kregen (erg lekkere) erwtensoep met een broodje katenspek. Ondertussen keken we naar de stad en mijmerde ik over de verschillen tussen deze stad en mijn geliefde Amsterdam.

Ik heb het nooit zo begrepen: de charmes van Rotterdam en ondanks dat ik echt probeerde het in te zien, lukte me dat toch niet. Het weer speelde ook niet mee maar ik zag vooral veel nieuwbouw, hoge gebouwen, brede straten, (wel drie!!!)  voetbalstadions, en winderige waterwegen. Hierdoor voelde ik mij niet beter als (import) Amsterdammer maar juist een beetje truttig. Rotterdam is veel meer een stad van de wereld dan dat kneuterige Amsterdam en toch zou ik er echt nooit willen wonen.

De tram eindigde bij het Maritiem Museum. Ook dit vergeleek ik meteen met zijn Amsterdamse tegenhanger, het Scheepvaartmuseum, dat in ieder geval van buiten een stuk mooier is omdat het in een historisch pand zit. Maar dit was toch echt een leuk museum en zeker de moeite waard om een keer naar toe te gaan. Ik heb maar een heel klein gedeelte van het museum gezien namelijk de nieuwe “Offshore experience” waarbij je ervaart hoe het is om op een booreiland te zitten (inclusief storm op zee, helm, veiligheidsjasje en safety- instructie) en daarna gingen de kinderen spelen bij Proffesor Plons een grote zaal met buitengedeelte waar je in allerlei boten kon spelen maar waar je ook proefjes kon doen en ladingen verschepen en dat soort dingen.

Na het museum reisden we in de metro terug naar het huis van mijn oom en tante waar we gezellig gingen borrelen en bijpraten. om half zeven reden Louis, Ole en ik met mijn neef mee terug naar Amsterdam.

Vandaag dacht ik na over wat ik zou opschrijven bij de titel Amsterdam-Rotterdam (ja, ja, ik houd van simpele titels) en ik vond dit gedicht van mijn favoriete Annie MG Schmidt (probeer er het accent bij te denken: eerste stuk Amsterdam, tweede Rotterdams)

Wanneer ik ’s morgens ankom, in de regen
In Amsterdam, op het Centraal Station
En ik staan daar zo te wachte op lijn negen
Dan schijnt voor mijn direct alweer de zon
Dan rij ik langs ’t Rokin en ik zie ’t Singel
En bij de Munt, daar staat een pierement
Ach, hoor je dat geroefel en getingel
Dan is het of je bij je moeder bent
Je kan als Amsterdammer nergens anders wennen
Ik heb zo’n meelij met die lui die dat niet kenne

’t Is toch zo jammer
Voor een Rotterdammer
Hij heeft geen Amstel en geen Rembrandtsplein
Dat is een groot gemis
Want, als dat er niet is
Dan is geen enk’le stad een stad voor mijn
Hij heeft de Maas, met al die bootjes van het Spido
Geef mij liever het Leidsebosje met het Lido
’t Is toch zo jammer dat ie dat nooit heeft gehad
Maar voor de rest is Rotterdam een fijne stad

Altijd als ik binnenkom bij avond
En ik kijk zo om me heen, bij het D.P
Al is de stad nou nog zo gehavend
Ik voel me d’r toch altijd weer oké
Al is er van de Blaak dan niks gebleven
De Hoogstraat naar de bliksem toe, helaas
Voor ons blijft Rotterdam nog altijd leven
En wat er niet kapot kan, is de Maas
En dan: De nieuwe stad wordt mooier dan die ouwe
Wij hebben ruimte om een echte stad te bouwen

Het is toch zo jammer
Voor een Amsterdammer
Dat ie geen plaats heeft voor z’n eigen snelverkeer
Want in de Leidsestraat
Al waar de tram doorgaat
Daar speelt ie kruip-door, sluip-door, alle dagen weer
Hij ken nou pochen op ze mooie ouwe grachten
Maar het verkeer moet zich het apezuur staan wachten
Hij zit zo vastgeklemd als een haring in een vat
Maar voor de rest is Amsterdam een fijne stad

Annie M.G. Schmidt

Hier voorgelezen door Marcel Hensema bij DWDD. Dan is het nog leuker. En speurend op het web vond ik ook dit artikel over het Amsterdam van Annie M.G. Ook erg de moeite waard om even te lezen).

Maar om toch maar tot een eindconclusie te komen: Rotterdam- erg leuk voor een dagje maar “geef mij maar Amsterdam”

Geef een reactie

