documentaire/website

VPRO Koos

Het oorspronkelijke idee van “jitstips” was om jullie tips te geven voor een ‘leuker leven’. Ik had bedacht dat dat van alles kon zijn van films en musea tot boeken en televisie, maar ook gewoon een mooie foto, een leuk verhaal of ideeën om ergens op een andere manier tegenaan te kijken. Soms wijk ik echter een beetje van mijn plan af en schrijf over wat me op dat moment bezighoudt of overkomt. Gelukkig kan dat allemaal omdat je zelf bepaalt hoe je blog er uit ziet, maar het zorgt misschien wel voor een wat ‘rommelig’, chaotische site. Mijn goede voornemen voor dit jaar is dan ook om mijn blog wat te perfectioneren. Daarom begin ik nu maar eens met een echte goede tip:

Download voor op je telefoon of i-pad de app VPRO Koos. Deze app (die al bijna een jaar bestaat, maar ik heb hem nu net pas ontdekt) helpt je “om het dagelijkse media-aanbod te filteren”. Er is zoveel wat je kan lezen, kijken en luisteren dat we soms door de bomen het bos niet meer zien. De VPRO selecteert daarom elke dag 5 dingen die interessant voor ons kunnen zijn. Dat kunnen boeiende documentaires zijn, of goede interviews op de radio, gekke fotoseries of poëtische podcast’s, leuke filmpjes van YouTube of interessante artikelen om te lezen. Kortom: dingen die we hebben gemist op radio of tv, uit de kranten of van internet.

Elke dag om 8 uur s’ochtends krijg je zo vijf nieuwe tips. Soms zit er niets bij maar vaak kan je er echt leuke dingen uit halen. ook handig is dat er bij staat hoe lang het duurt om het te kijken, luisteren of lezen. Dingen waar je op dat moment niet aan toe komt kan je opslaan in je eigen “Ik Koos” en je kan ze ook ‘delen’ met andere mensen, maar dat hoeft allemaal niet.

Je kan er ook gewoon zo af en toe op kijken en wie weet, haal je er iets leuks vanaf zo keek ik gisteravond de documentaire De lengte van Liefde over een moeder die haar 21 jarige dochter die een hersenbloeding heeft gehad, thuis verzorgt. En vandaag zag ik dit grappige filmpje van You Tube-kanaal Bad Lip Reading, waarin Yoda (Star Wars) zingt over vervelende zeemeeuwen.

Naast de vijf dagelijkse tips bevat VPRO Koos een tv- en radiogids, Hierop kan je in één oogopslag zien wat er op dat moment op de verschillende zenders te zien of te luisteren is. Best handig. En wat mij betreft zijn goede tips altijd welkom.  app-vpro-koos-want

3 thoughts on “VPRO Koos

Geef een reactie

