school

Schoolverlaters

Gisteravond was het weer zover: afscheid van de achtste groepers en elk jaar weer krijg ik een brok in mijn keel als ik ze daar zo met zijn allen op het podium zie staan het slotlied van de musical zingend.

Een aantal van die kinderen hebben nog bij mij in de onderbouw gezeten. Dat is dan alweer een hele tijd geleden en veel daarvan ben ik vergeten, maar er zijn juist ook dingen die ik me van ze herinner. Hoe ze waren in het begin, of ze ondeugend of moeilijk waren, of ze hard werkten of juist niet, wie hun ouders zijn enz. Ik was erbij toen ze een begin maakte op deze school en nu zijn ze groot (vaak al groter dan ik) en gaan ze naar de middelbare school. Ze hebben een eigen leven en zijn op veel gebieden al reuze zelfstandig. Ze gaan verder met hun leven en de meeste zien we niet meer terug.

w1Je hoopt dat ze goed terecht komen, dat het leuke mensen worden die nadenken en hun leven op een zinvolle manier inrichten. Je hoopt dat ze gelukkig zijn met wat ze doen. Daarom vond ik het ook zo leuk dat ze een tijdschrift gemaakt hadden wat wij allemaal kregen als afscheidscadeau.

Hierin hadden ze onder andere een dag beschreven uit hun mogelijke leven over 20 jaar. Ze zijn nu 12, dus dan 32. Heel grappig om te lezen hoe ze denken dat hun leven er dan uit zal zien. Opvallend vond ik dat ze bijna allemaal een vriend of vriendin denken te hebben en veel ook al kinderen (een stuk of drie) en dieren. Ook staan er hele grappige zinnetjes in zoals die van de jongen die schrijft: “Mijn lieve vrouw is DJ en we zijn diep gelukkig” of de volgende: “Ik breng de kinderen met de auto naar school, ik rij terug en ga douchen, ik föhn mijn haar in model met de punten naar binnen en ga werken”.

Hieronder heb ik ze afgebeeld als dia- show.

 

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

 

Ik hoop dat ze gaan bereiken wat ze willen in het leven en ben er ook van overtuigd dat je iets kan, als je het echt graag wil. Ook dacht ik na over wat ik zelf had geantwoord op de vraag: wat doe je als je 32 bent, maar jammer genoeg weet ik dat niet meer. Ik denk dat ik ‘beroemd’ wilde worden. Weten jullie het nog? Vind ik erg leuk om te horen.

Tot slot deze tekening die ook in het achtste groepers- tijdschrift staat en die aangeeft hoe zij onze lerarenkamer vinden. Erg grappig en ze hebben nog gelijk ook wat lege kratjes en asbakken betreft. Moeten we misschien toch eens veranderen.

m11

 

3 thoughts on “Schoolverlaters

  1. hahaha, wat geweldig om te lezen Jits! Ja ik kijk zo af en toe eens op je blog hoor, echt erg vermakelijk. Ik weet nog dat je vroeger inderdaad altijd zei dat je heel beroemd wilde worden later, ik geloof als actrice. En in een enorm huis wonen met boekenkasten vol tot aan het plafond met zo’n ladder erbij enz. (want dat tekenden we ook vaak met ons “tekenspel” weet je dat nog? Geweldig leuk was dat altijd, ik doe het nu nog wel met mijn jongste zoon , hartstikke leuk!) En wat je ook altijd zei (en dat kon ik nooit zo begrijpen eigenlijk en ik vond dat maar raar) dat je ook jong dood wilde gaan, zo rond je dertigste…heel dramatisch he? hihi.
    Verder alles goed met jou (en je gezin natuurlijk ook?) Alvast een hele fijne vakantie, wij moeten nog twee weken geduld hebben helaas…..
    Groetjes, Naomi

    Like

    • Hoi Naomi
      Wat leuk dat je reageert. En wat grappig dat je schrijft over dat ik vroeg dood wilde. Wil ik nu echt niet meer 😄. Ja ik dacht ook aan wat wij allemaal bedachten voor later. Dat ligt nog allemaal in winssen in een doos op mijn kamer. Ga ik binnenkort eens bekijken. Kan ik waarschijnlijk ook een leuke blog over schrijven.
      Succes met de laatste weken en veel liefs, Jits

      Like

Geef een reactie

