Het Rijksmuseum

Ik ging vandaag samen met mijn schoonvader Jan naar het Rijksmuseum. Vooral om te gaan kijken naar de “Meisjes in kimono” van Breitner, maar ik heb ook heel veel andere dingen gezien. IMG_0927 (1)

In de tijd dat G.H. Breitner leefde (1857-1923) waren dingen uit Japan heel erg in de mode. Men noemt dit ook wel Japonisme. De meisjes in kimono waren dan toen ook al populair. Het model van de meeste schilderijen is Geesje Kwak, een meisje die toen zo ongeveer 17 was en die voor Breitner poseerde in de verschilende kimono’s. Nu zijn voor het eerst al die schilderijen van Breitner bijeen in het Rijks.

Dit zijn ze nog niet eens allemaal en zoals jullie zien moet ik nog een beetje oefenen op mijn camera rechthouden. In het echt zijn ze veel mooier en ik raad dan ook iedereen aan even te gaan kijken. Ze hangen er nog tot 22 mei.

Bij Breitner was het best rustig. Veel drukker was het bij de andere nieuwe tentoonstelling Catwalk. Ik citeer even: In zes zalen van de Philipsvleugel presenteert het Rijksmuseum vanaf 20 februari t/m 16 mei 2016 mode in Nederland van 1625 tot 1960. Te beginnen bij de kleren van de Friese Oranjes uit de Gouden Eeuw, via japonnen van kleurrijke Franse zijde en flonkerende fluwelen mannenpakken uit de 18de eeuw, naar de klassieke Empire en de queue’s uit het Fin de Siècle tot aan 20ste-eeuwse haute couture van Dior en Yves Saint Laurent. 

 

daarna bekeken we ook nog allerlei andere gedeeltes van het museum zoals de bibliotheek, waar je geen foto’s mocht maken, vandaar deze door het raampje heen. o7

Dit hoofd dat ze volgens Jan hebben gevonden op de Amstelveense weg.o10

 

Gelukkig weten ze nu eindelijk waar het straatje van Vermeer precies was.

Ook hebben we lang gekeken naar dit tweeluik over de sint Elisabethsvloed van 1421 waar heel veel op te zien is.

En wat vinden jullie van dit bloederige kunstwerk van de Britse kunstenaar Anish Kapoor dat in de eregalerij hangt vlak bij de nachtwacht. o9

In de winkel van het Rijksmuseum hebben ze heel veel boeken, ansichtkaarten en andere mooie dingen die ik graag zou willen hebben, zoals deze (alleen als je een héél groot huis hebt).naamloos

En tussendoor natuurlijk lekker lunchen in het museumcafe met een glaasje wijn erbij. o6

Om 13.30 uur was ik alweer thuis maar met heel veel mooie dingen in mijn hoofd. Heel goed om zo af en toe naar het museum te gaan. Dank je wel Jan, voor deze leuke dag.

 

 

 

 

 

4 comments

  1. Ik wil ook weer zo graag, mijn laatste keer was in 1994, het jaar waarin het ook zou sluiten of een jaar later, mijn dochter was net 2, zij is er ook geweest toen, maar ja, dat weet ze niet meer, hahaha maar het punt is, is dat ik het eventueel van mijn vakantiegeld in juni straks moet doen, en dan barst het van de toeristen, eigenlijk altijd wel maar ja.. najaar tussen de vakanties in iets meer rustig denk ik. Of nu inderdaad….. voor de invasie komt.

    X

    Like

Geef een reactie

