boeken

Kom hier dat ik u kus

Eindelijk weer eens een boek uitgelezen: Namelijk “Kom hier dat ik u kus” van de Belgische Griet op de Beeck. Ik had het voor mijn verjaardag gekregen van mijn tante Liesbeth en meegenomen naar Curaçao om daar te lezen. Heb ik ook gedaan, maar zoveel heb ik daar nou ook weer niet gelezen want ik had het niet uit toen ik terugkwam. Maar nu dus wel en ik vond het erg mooi. Hier  mijn recensie. Het is al zeker geen nieuw boek meer, maar dat vind ik eigenlijk ook niet zo veel uitmaken. Een goede boekentip is altijd fijn. Het ligt nog in alle winkels en je kan het ook van iemand lenen (van mij bijvoorbeeld).

Het boekenpanel van De Wereld Draait Door koos Kom hier dat ik u kus van Griet Op de Beeck tot boek van de maand: ‘Zo’n simpel gegeven, zo prachtig en weergaloos uitgewerkt,’ prees Grietje Braaksma de roman. ‘Griet Op de Beeck kan schrijven. (…) De dialogen in het boek zijn werkelijk adembenemend. (…) Ze beschrijft [haar personages] met zo veel warmte en liefde. Ze vormen een gezin waar je graag aan wilt ontsnappen. Ik ga niet zeggen of dat ook lukt, want dat is aan de lezer.

Het boek is opgedeeld in drie delen. In het eerste deel maken we kennis met de hoofdpersoon Mona, als ze rond de 9 jaar is. Het tweede deel richt zich vervolgens op Mona als twintiger en het laatste deel op Mona als dertiger.

De jeugd van Mona was niet gemakkelijk. Haar moeder stierf na een auto-ongeluk en haar vader is meer af- dan aanwezig. Hij weet zich geen raad met zijn gevoelens en gooit zich op zijn werk als tandarts. Ook trouwt hij zo snel mogelijk opnieuw, met Marie, om het leven maar zo normaal mogelijk te vervolgen. Mona wil graag alles goed doen, maar slaagt daar vaak niet in. Vooral dit eerste deel vond ik heel goed geschreven en erg beklemmend.

In haar latere leven zit Mona met de naweeën van haar jeugd. Ze werkt als dramaturg, stort zich in het artistieke wereldje en krijgt een relatie met een bekende schrijver, Louis. Ze grijpt zich aan hem vast als aan een soort reddingsboei – en verliest daardoor haar eigen geluk uit het oog. De relatie tussen haar en haar vader en stiefmoeder is fragiel in die jaren, ze is zoekende naar haar plek in het leven, naar vastigheid en bevestiging. Haar broertje en zusje zetten zich eveneens af tegen het verstikkende milieu dat vader en stiefmoeder in stand hielden. Nog eens tien jaar later zorgt een ernstige ziekte van haar vader ervoor dat ze als gezin weer op elkaar aangewezen raken, met alle gevolgen van dien.

De hoofdpersoon Mona is de hele tijd bezig met wat anderen van haar denken. Ze is onzeker en doet heel erg haar best. Ook de titel verwijst hier, volgens mij naar. Een hond laat je naar je toekomen, zodat je hem kan aaien. Maar bij mensen hoort dat niet zo te zijn. “Als je me wilt kussen, Kom dan maar naar mij” zou ze moeten uitdragen.

Omdat het het boek van de maand was is er ook een korte animatie van gemaakt. Ik vind hem niet zo heel mooi, (want te somber)maar hij geeft wel een beetje de sfeer van het boek aan. Er zit naar mijn mening meer humor in. Zeker een aanrader.


<p><a href=”https://vimeo.com/108111393″>DWDD // Kom hier dat ik u kus</a> from <a href=”https://vimeo.com/sophieolga”>Sophie Olga de Jong</a> on <a href=”https://vimeo.com”>Vimeo</a&gt;.</p>

 

3 thoughts on “Kom hier dat ik u kus

Geef een reactie

